Hogyan működik az állam? Az elnök és a pártok konfliktusának alkotmányjogi háttere

Újabb Sólyom-jelölt vérzett el: az Országgyűlés nem választotta meg Havasiné Orbán Máriát a Legfelsőbb Bíróság elnökévé. Jó ideje tart már a kötélhúzás az elnök és az Országgyűlés (a parlamenti pártok) között: az elnök rendre nem konzultál a pártokkal, mielőtt jelölne valakit (LB-elnököt, ombudsmant, legfőbb ügyészt), az Országgyűlés pedig általában nem választja meg a jelöltet. A helyzet kínos: nyár óta nincs elnöke a Legfelsőbb Bíróságnak. Praktikusan, pusztán igazgatási szempontból nézve persze nincs olyan nagy baj, hiszen az ügyek többségét az erős hatáskörökkel felruházott megyei bírósági elnökök viszik. Azonban mégiscsak egy alkotmányos szervről van szó, amelynek kell hogy legyen elnöke. Éppen ezért érdemes megvizsgálni, hogy mi áll az elnöki gyakorlat hátterében, igazolható-e alkotmányjogi érvekkel.

Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy Sólyom egy majdnem 20 éves hagyományt rúgott fel a konzultációk mellőzésével. Elődei rendszerint kikérték a pártok véleményét, jelöltjeiket az Országgyűlés szinte kivétel nélkül meg is szavazta. A rendszer tehát láthatóan olajozotttan működött, miért kellett ezt megváltoztatni?

Az elnök a nyiltkozataiban két érvet hozott fel: egyrészt, hogy egyes fontos személyi döntéseket ne a nyilvánosság kizárásával hozzanak meg, másrészt ne váljanak "pártalkuk martalékává". Ezekkel az érvekkel itt, ebben a bejegyzésben nem fogok érdemben foglalkozni, mivel politikai célkitűzések, közjogilag nehezen megfoghatóak (ettől persze még nagyon fontosak, csak épp nem ide tartoznak). Számomra most az a kérdés, hogy az alkotmányos berendezkedés szempontjából hogyan értelmezhető Sólyom gyakorlata.

A kiindulópont az Alkotmány 48. § (1) bekezdése:

48. § (1) A Legfelsőbb Bíróság elnökét a köztársasági elnök javaslatára az Országgyűlés választja, elnökhelyetteseit a Legfelsőbb Bíróság elnökének javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki. A Legfelsőbb Bíróság elnökének megválasztásához az országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.

Látható, hogy - a közjogi terminológiát alapul véve - ez egy megosztott döntési hatáskör. A köztársasági elnök és az Országgyűlés közösen hozzák meg a személyi döntést: az elnök javaslatot tesz, az Országgyűlés pedig dönt a javasolt személyről. A megoldás nem egyedülálló: az egyes államfői döntések - pl. egyéni kegyelem - miniszteri ellenjegyzésének intézménye is például ilyen megosztott döntési hatáskört hoz létre, hiszen egy további - ebben az esetben szakmai - elemet visz be a döntéshozatal folyamatába.

Adja magát a kérdés: miért kell az életet bonyolítani? Nem lehetne ezt egyszerűbben? Pl. lehetne úgy, hogy az elnök egyszerűen kinevezi, és ehhez nem kellene javaslattétel vagy utólagos megerősítés bárki más részéről. Ugyanígy: megválaszthatná az Országgyűlés és kész (létrehozhatnának rá jelölőbizottságot, mint az alkotmánybíráknál, az is milyen jól működik, ugye). Ha a döntéshozatali jogkört megosztjuk, abból láthatóan csak a baj van.

A megosztott döntési hatáskörnek az a lényege, hogy a döntés meghozatala során nem csak egyféle szempont érvényesül. Egy alkotmányos jelentőségű tisztség betöltésénél hasznos lehet, ha pl. nem a köztársasági elnök egyszemélyi döntésétől függ a tisztség betöltőjének kiléte. Vagy ha az Országgyűlés választja, és nem akarjuk, hogy a határozat kizárólag pártpolitikai alapon szülessen meg, akkor érdemes beépíteni még egy szűrőt a döntéshozatalba, hiszen az Országgyűlésben pártpolitikusok ülnek, akik értelemszerűen pártpolitikai szempontok alapján döntenek. (Egyébként az, hogy testület hozza a döntést, már önmagában több szempont érvényesülését vonhatja maga után. Figyelembe kell azonban venni azt is, hogy a modern parlamentekben a kormányoldal és az ellenzék általában szavazógépként működik, ami a többféle szempont érvényesülését sokszor formálissá teszi.)

A döntési hatáskör megosztása természetesen nemcsak az államhatalom legfelsőbb régióiban gyakori, hanem a közigazgatás mindennapi működése során is. A  hatósági eljárásokban gyakran ezért vesznek részt az ügy érdemében döntő hatóságtól elkülönülő szakhatóságok, akiknek az állásfoglalása nélkül nem lehet az adott ügyben határozatot hozni (például nem lehet építési engedélyt kiadni a tűzvédelmi vagy a közegészségügyi hatóság hozzájárulása nélkül).

Hasonló okból kerül a képbe a köztársasági elnök. Ő is egy olyan szempontot testesít meg, amelyet nem lehet figyelmen kívül hagyni a döntéshozatal során. Ez a szempont persze nem szakmai, hanem politikai jellegű, hiszen az elnök is politikus, még ha nem is pártpolitikus: a magyar Alkotmányból és az alkotmánybírósági gyakorlatból fakadóan semleges tényező. Éppen ezért nyilvánvalóan más megfontolások vezetik majd, mint a pártokat. A megosztott döntési hatáskör így válik a fékek és ellensúlyok, vagyis a hatalommegosztás rendszerének részévé. Ez az elnöki közreműködés értelme.

Mivel az idézett alkotmányi szabályozás elég szűkszavú, és az Alkotmánybíróság sem értelmezte még ezt a rendelkezést (ki tudja, talán ez is hátravan még), a gyakorlatot a felek alakítják. Mert értelemszerűen egymásra vannak utalva: amíg Sólyom nem jelöl senkit, addig az Országgyűlés nem tud senkiről sem szavazni, vagyis a poszt nem lesz betöltve. Ugyanígy akkor sem lesz betöltve, ha az Országgyűlés nem szavazza meg a jelöltet. Ha nincs konszenzus, nincs főbíró. [A megosztott hatáskör kapcsán a konszenzuskényszert hangsúlyozták Kilényi, Schmidt és Vörös alkotmánybírák a 48/1991. (IX. 26.) AB határozathoz írott különvéleményükben - emlékszünk, ugye, médiaháború, Antall vs. Göncz, köztársasági elnöki kinevezési jogkör határai...]

Ahhoz viszont, hogy a konszenzus létrejöttében mind a kétféle szempont szerepet tudjon játszani, ezeknek a szempontoknak világosan meg kell mutatkozniuk. Ha az elnöknek kell jelölnie, akkor mérlegelje a saját szempontjait, és tegye meg a jelölést. Ezután következik az Országgyűlés, aki szintén mérlegel, és kimondja a végső szót. Ha azonban az elnök a jelölés előtt konzultál a pártokkal, akkor a jelölés mint a megosztott hatáskör egyik fele nem tudja betölteni a funkcióját, hiszen az elnök - még a saját szempontjai érvényesítése előtt, mintegy önszorgalomból - figyelembe veszi a döntési hatáskör másik címzettjének szempontjait. Holott a pártpolitikai szempont letéteményese az Országgyűlés, annak ott kell megmutatkoznia.

Ebben a megosztott hatásörben az elnök szempontja épp azon keresztül érvényesül, hogy ő határozza meg azt a személyi kínálatot, amelyből az Országgyűlés választhat. Ezzel a két szereplő közel azonos jelentőségre tesz szert a döntéshozatal során. Ezzel szemben ha az elnök már a jelölés során rákényszerül arra, hogy pártpolitikai szempontokat mérlegeljen (hiszen mi másért hívná konzultálni a pártokat), akkor gyakorlatilag nincs értelme a részvételének, legfeljebb csak mint alkotmányos tereptárgy vesz részt a folyamatban.

Ellenpélda: a köztársasági elnök az Alkotmány 28. § (3) bekezésében meghatározott esetekben feloszlathatja az Országgyűlést. Az Alkotmány itt is egy sajátos megosztott hatáskört hoz létre, hiszen:

28. § (5) Az Országgyűlés feloszlatása előtt a köztársasági elnök köteles kikérni a miniszterelnöknek, az Országgyűlés elnökének és az Országgyűlésben képviselettel rendelkező pártok képviselőcsoportjai vezetőinek véleményét.Így is lehet. Az Alkotmány kifejezetten konzultációra kötelezi az elnököt, ami nem is csoda, mert épp arra készül, hogy feloszlassa az Országgyűlést, erről valóban illik az érintetteket megkérdezni. De a Legfelsőbb Bíróság elnöke esetében nem ez a szabály. Itt nincs szó ilyen szoros kapcsolatról, sőt: itt a harmadik hatalmi ág vezetőjéről beszélünk. Ezt a hatalmi ágat pedig lehetőleg függetleníteni kell a másik kettőtől, ami persze gyakorlatilag megoldhatatlan, de minél jobban kontollálja ez a kettő egymást, annál jobb.

Az a véleményem tehát, hogy jól teszi az elnök, ha köti az ebet a karóhoz. A jelölés legyen jelölés, aztán ha már a pártok térfelén pattog a labda, úgyis azt csinálnak vele, amit akarnak (ez persze jól is van így). A konzultáció, az egyeztetés, a konszenzus: szép szavak, de közelről megvizsgálva se nem szépek, se nem csúnyák, hanem csak eszközök, amelyeket van, amikor használni kell, van, amikor nem. Itt szerintem nem.

Ezzel együtt a helyzet nagyon kényes. Teljesen nyilvánvaló, hogy kemény kötélhúzás zajlik az elnök és a pártok között: ki bírja tovább. Mivel egyedül van, az elnökre könnyebben ráverhető a balhé, és szó mi szó, tényleg ő rúgta fel a status quo-t, amit igazolni kell tudnia. Ha az idegek harca elhúzódik, az idő a pártoknak dolgozik, és vannak arra utaló jelek, hogy a közvéleménynek nem nagyon tetszik az, hogy Sólyom fel meri vállani a konfliktusokat.

Egy biztos: nem jó, ha sokáig nincs elnöke a Legfelsőbb Bíróságnak. Úgy tűnik azonban, várnunk kell, hogy végre kiderüljön: hogyan is működik az állam.

Címkék: alkotmánybíróság alkotmányjog köztársasági elnök pártok országgyűlés megosztott hatáskör

A bejegyzés trackback címe:

https://legaleagles.blog.hu/api/trackback/id/tr24815517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Caracalla 2008.12.11. 10:40:46

Mindezek mellett talán az is megér egy fél mondatot, hogy az elnök által állított jelöltek szakmailag sokkal jobbaknak tűnnek - legalábbis számomra - mint a korábbi ún. egyeztetett módszerrel megválasztottak.

Kisigi · http://legaleagles.blog.hu 2008.12.11. 14:05:34

Caracalla

Szabó Máté tevékenysége szerintem tragikus, Kovács Tamás pedig csak Polt Péterhez képest tűnik sokkal jobbnak.

Numerius Negidius 2008.12.12. 08:35:14

amit írsz, jogi szempontból teljesen korrekt, csak pont amiatt, hogy
két szerv megosztott hatásköréről van szó, ezért ahhoz, hogy legyen LB
elnök vagy bármi más tisztség, konszenzusra kell jutniuk. a
konszenzusra jutás módja pedig az, hogy konzultálnak.

egy másik, nem jogi gondolatmenet meg az, hogyha két független szerv
van, én vagyok az egyik, nem vagyok hajlandó szóba állni a másikkal,
akkor nem ér megsértődni, ha a másik nem azt csinálja, amit szeretnék.

dr. Kröger · http://legaleagles.blog.hu 2008.12.12. 14:56:00

Caracalla 2008.12.11. 10:40:46

Tulajdonképpen megér, mert ezen keresztül lehet lemérni annak a hasznát, ha betartják az általam leírni próbált alkotmányos logikát. Vagyis hogy jobb, alkalmasabb jelölteket választanak meg. Na ez érdekes kérdés, merthogy Szabó Mátéról kb. nekem is az a véleményem, mint Kisiginek. Szerintem hosszú távon derül ki - ha kiderül -, hogy bejön-e az új módszer, kevés ember tevékenységét lehet rövid működés után tényleg jól megítélni.

Numerius Negidius 2008.12.12. 08:35:14

"a konszenzusra jutás módja pedig az, hogy konzultálnak."

Ez igaz, de ettől függetlenül fenntartom, hogy az előzetes konzultáció kiüresítheti az elnök javaslattételi jogát, ami szerintem ellentétes a szabályozás céljával. Pontosan ezért lenne nagyon fontos, hogy a pártok komolyan vegyék a parlamenti bizottsági meghallgatásokat, mert itt derülhetne ki, hogy ténylegesen mit kifogásolnak egy jelölt személyében (ennek alapján az elnök akár vissza is vonhatná a jelölést). De szerintem fontos, hogy ez akkor történik meg, amikor már az elnök jelölt.

Azzal meg egyetértek, hogy Sólyomnak nem kellett volna ingerülten reagálnia.

cerealkilla 2008.12.13. 14:16:26

Azért azt még egyszer végiggondolhatjuk, hogy az előzetes konzultáció a másik véleményének _előzetes_ kikérését, és a saját álláspont kialakítására való jog csorbulását jelenti-e.

Javaslom, az előzetes konzultáció szokását közelítsük meg másképpen:
az államfő kiszemel valakit, egyeztet róla a pártokkal, majd ezt követően - annak tanulságai alapján, a jelölt támogatottságának ismeretében - megteszi a hivatalos jelölését, vagy új jelöltet keres. Mindezt akár többször is eljátszhatja anélkül, hogy címlapra kerülne egy ilyen adok-kapok egy országgyűlés előtt megbukott jelölt miatt.

Álláspontom szerint a nemzet egységét hatékonyabban ki tudná fejezni egy efféle, konzultációkon és kompromisszumon alapuló eljárással, mint a visszadobott jelöltek miatti folyamatos sajtócirkusz fenntartásával, egymásnak üzengetéssel, stb.
Ami most folyik, az a két makacs kiskecske találkozása a keskeny pallón.
-c

Bojtár (törölt) · http://bojtarok.blog.hu/ 2008.12.13. 16:28:32

Szerintem Sólyom ezen húzása beleillik abba a folyamatba melyben a kiüresedett államfői jogköröket próbálja újra tartalommal megtölteni. Ez nyilván konfliktusokkal jár, de kíváncsi vagyok mi lesz ennek a vége...

dr. Kröger · http://legaleagles.blog.hu 2008.12.15. 10:49:15

cerealkilla 2008.12.13. 14:16:26

Az előzetes konzultáció valóban jelentheti ezt is, amit te írsz. És ha ezt jelenti, akkor tényleg nem üresíti ki a saját álláspont kialakításához való jogot. Az eddigi elnökök gyakorlata azonban valószínűleg inkább az volt, hogy nem szemeltek ki senkit, hanem megkérdezték a pártok képviselőitől, hogy kit szeretnének az adott tisztségben látni. Sólyom ennek akart véget vetni, mégpedig radikálisan - de a helyzet talán valami általad leírt formában fog konszolidálódni. Ez egy reális kompromisszum lenne. Addig pedig lesz még egy pár konfliktus, amíg sikerül kitapogatni a határokat, ahogy Bojtár is írja.

süti beállítások módosítása