El lehet-e venni a 13. havi juttatásokat?

A gazdasági válság miatt újra megszorítások lesznek, és a Kormány nem akarja kifizetni a 13. havi juttatásokat a közszférában dolgozók és a nyugdíjasok számára. A hírek ellentmondásosak: nem világos, hogy pontosan milyen lépésekre gondol a Kormány (és személy szerint a miniszterelnök), több okból sem. Mintha a döntéshozók nem minden esetben lennének tisztában azzal, hogy a jogi szabályozás milyen eszközöket ad számukra a tervezett intézkedések végrehajtásához. Az alábbiakban a közjogi szempontból kérdéses pontokat veszem végig.

1. Nem egyértelmű, hogy az intézkedések hatálya kikre terjedne ki, hiszen az ún.  "közszféra" - amely nem is tételes jogi fogalom - heterogén összetételű: köztisztviselők, közalkalmazottak, igazságügyi dolgozók, rendőrök, a többi, külön törvény hatálya alá tartozó dolgozók, pl. tűzoltók stb. tartoznak ide. Ezeknek a különböző személyi köröknek a jogállását külön törvények szabályozzák, és mindegyik törvény kifejezetten rendelkezik arról, hogy a dolgozó jogosult a tizenharmadik havi illetményre:

  • a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (Ktv.) 49. § (1) bekezdése;
  • a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (Kjt.) 68. § (1) bekezdése;
  • a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény 193/V. § (1) bekezdése értelmében a közigazgatási szerveknél foglalkoztatott munkavállalók is jogosultak a 13. havi munkabérre;
  • az igazságügyi alkalmazottak szolgálati jogviszonyáról szóló 1997. évi LXVIII. törvény 116. § (1) bekezdése;
  • az ügyészségi szolgálati viszonyról és az ügyészségi adatkezelésről szóló 1994. évi LXXX. törvény 48. § (1) bekezdése;
  • a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény 109. § (1) bekezdése - rendvédelmi szervek és polgári nemzetbiztonsági szolgálatok;
  • a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény 119. § (1) bekezdése;
  • a társadalmbiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. 6/A. § (1) bekezdése - minden, a tb-ből finanszírozott nyugellátás, kivéve a rehabilitációs járadékot és az özvegyi nyugdíjat.



2. Ebből az is következik, hogy a kifizetést nem lehet csak úgy felfüggeszteni, hiszen a jogosultaknak a 13. illetményükre joguk van. Ha nem akarja a Kormány kifizetni, akkor módosítania kell a fenti törvényeket.

Ez a módosítás nyilvánvalóan nem történhet visszamenőleges hatállyal. Egyrészt alkotmányellennes lenne. Másrészt - a nyugdíjasok kivételével - a folyósítás havonta, részletekben történik (ezt szintén az érintett törvények rendelik el), és nem lenne túl praktikus arról rendelkezni, hogy akkor most mindenki fizesse vissza a megfelelő részt.

A megszüntetés ebből következően csak a jövőre nézve, 2009-től történhetne meg. Az ehhez szükséges törvénymódosításokat még az idén el kéne fogadni - az, hogy ez politikailag mennyire esélyes (lesz-e rá a Kormánynak többsége), izgalmas kérdés, de nem a mi dolgunk. Ami most itt érdekes, az az, hogy meg lehet-e ezt alkotmányosan csinálni, és ha igen, hogyan. Ebből a szempontból külön kell választani a 13. havi nyugdíj kérdéskörét a 13. havi illetmény (munkabér) kérdéskörétől.

A 13. havi nyugdíj

A szerzett jogok, illetve azok korlátozása, elvétele szempontjából az Alkotmánybíróság a társadalombiztosítási rendszerből finanszírozott ellátásokat a tulajdonvédelemhez hasonló védelemben részesíti [lásd például a 43/1995. (VI. 30.) AB határozatot a Bokros-csomag alkotmányossági vizsgálata kapcsán]. Ez egy analógia, ami azon alapul, hogy ha én járulékok formájában hozzájárulok a nagy közös kasszához, hogy abból az állam támogassa az időseket, a munkaképteleneket stb. (tehát akár engem is, ha olyan helyzetbe kerülök), akkor egyfajta sajátos "közös tulajdon" jön létre. Hiszen elvileg megtehetném, hogy a saját céljaimra teszek félre, hogy majd ha munkaképtelen leszek, legyen miből élnem. Ezt meg is tehetem, de emellett az állam kötelez arra, hogy hozzájáruljak a közös kasszához és így mások ellátásához. Kockázatközösség, mondják a közgazdászok. Az AB meg azt, hogy a szolgáltatás (a járulékfizetés) itt "átveszi a magánvagyon funkcióját" (az öngondoskodást), tehát "ez a tulajdonsága nem szüntethető meg".

A nyugdíjat - így a 13. havit is - úgy kell védeni, mintha magántulajdon lenne, hiszen részben még mindig az: a nyugdíjas azért kapja, mert annak idején ő is fizette a járulékot. A tulajdonjogot pedig alkotmányosan csak közérdekből, és a közérdekű céllal arányosan lehet korlátozni az Alkotmánybíróság szerint.

A közérdek fogalmába viszonylag sok minden belefér. Maga az említett határozat is hoz példákat: a társadalombiztosítási rendszer működőképességét és fennmaradását, valamint az állam helytállásának megnehezülését mint olyan okokat, amelyek megalapozhatják a korlátozást. Magyarul: megkockáztatjuk-e, hogy fenntartjuk a külön juttatásokat, és közben ránk szakad a ház. A mostani helyzet - nagyon finoman fogalmazva - mintha pont ezt lenne, sőt ez a helyzet valószínűleg jó ideje fennáll. Nehéz megjósolni, hogy mit mondana az Alkotmánybíróság egy esetleges vizsgálat során, de szerintem jó eséllyel figyelembe venné ezt a szempontot, és alkotmányosnak ítélné meg a 13. havi nyugdíj megszüntetését - a jövőre nézve.

A 13. havi illetmény és munkabér

Ezeknek az esetében nem merül fel az alapjogi tulajdonvédelem, hiszen nem a társadalombiztosításból finanszírozzák őket. Az állami költségvetésből finanszírozott béreknek a csökkentése viszont meg kell hogy feleljen a jogbiztonság követelményének, így például nem történhet visszamenőleges hatállyal. Másrészt - és ez a forró pont jelenleg - megfelelő felkészülési időt kell biztosítani az érintettek számára. Eddig úgy tudták, hogy lesz jövőre 13. havi, igaz, rebesgették, hogy nem havonta, hanem egy összegben utalják. Nyilvánvalóan mindenki számolt vele, nem lehet egyik napról a másikra megszüntetni.

Mennyi lehet a megfelelő felkészülési idő? Nyilván nem kell több hónap, hiszen pl. nem vállalkozásokról van szó, akikre mindenféle adminisztratív terheket róna a változás, hanem magánszemélyekről. Az elegáns szerintem az lenne, hogy januári hatálybalépés mellett novemberben vagy legkésőbb december elején kihirdetnék a módosító törvényt. Kérdés, hogy van-e erre esély.
 

Megjegyzés: a teljes képhez hozzátartozik az is, hogy a jelek szerint a kormányzat valami hasonlót tervez a köztisztviselői jutalmakkal is, amelynek rendszerét nemrég alakították át. Ezzel, valamint az állami cégek vezetőinek prémiumaival én most nem foglalkoztam, mert megérne egy külön bejegyzést, talán lesz is.  

 

· 1 trackback Címkék: alkotmánybíróság alkotmányjog jogalkotás 13. havi

A bejegyzés trackback címe:

https://legaleagles.blog.hu/api/trackback/id/tr55739020

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Blogocska 2008.11.30. 18:03:15

13. havi bér, és ami mögötte vanElőször is: a közalkalmazottak, és a köztisztviselők nem ugyanazok. Ez két külön halmaz. Előbbik a tanárok, orvosok, ápolók, addig utóbbiak az önkormányzatoknál, hivatalokban (a közigazgatásban) dolgozók. Plusz vannak az eg…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

W Joe 2008.10.31. 17:09:04

Megoldják, hogy el lehessen venni a 13. havikat 2009-től. A nyugdíjnál nem is baj, hogy maximalizálják a 13. havit.

Perillustris 2008.10.31. 17:13:45

Állam adá - állam elvevé.

Nem bonyolult.

Dr Kangörény 2008.10.31. 17:21:02

Aztán vajon miért nem osztották fel 12 részre a nyugdíjat? Miért nem a 13. havi nyugdíj 1/12-ed részével emelték fel a nyugdíjakat?
Szerintem pont valami olyan oknál fogva, hogy ha nincs rá pénz, egyszerűbb megvonni.

A 13. havi bér törvényben van rögzítve, ez igaz, de törvényt módosítani elég egyszerű, amit most valószínűleg egyszerűen meg is fognak tenni. A bokros csomag egy részét anno az alkotmánybíróság azért dobta vissza, mert nem volt elég idő a hatásaira való felkészülésre, viszont itt most nem tb és szociálpolitikai ellátásokról van szó.

És csak mellékesen: a közsszféra dolgozói mikor járnak kevésbé rosszul: ha megvonják tőlük a 13. havi bért, vagy ha úgy járnak, mint a GE, a piszkei papír, vagy az elektropont alkalmazottai, akiket egyszerűen lapátra fognk tenni.

H Stahl 2008.10.31. 17:40:35

"és mindegyik törvény kifejezetten rendelkezik arról, hogy a dolgozó jogosult a tizenharmadik havi illetményre:"

Dolgozóóó???
Mikori poszt ez? '85-ös?

Flynn 2008.10.31. 17:41:01

A 13. havi bér tulajdonképpen egy év végén adott havi jutalom. Az, hogy gyakorlat lett havonta részletekben odaadni az ezen nem változtat. Ha nehéz a helyzet, akkor a versenyszférában sem osztanak év végi jutalmat, és ezt a dolgozók meg is szokták érteni. (Hacsak nem fafejek.)
A közszérában dolgozók azok, mert nem értik meg, hogy a nincsből nehéz odaadni vmit, tökmindegy, hogy van-e rá kollektív szerződés, vagy nincs. Vagy megvonás vagy elbocsátás, ebből lehet választani. De mivel általában fogalmuk sincsa az értékelőállítás természetéről, nem csodálkozom, hogy nem vágják a helyzetet, és ragaszkodnak a 'szerzett jogokhoz'.
A 13. havi nyugdíj más tészta, az eleve baromság. Mióta jutalmazzuk év végén az ellátottakat? Miért? Mert rendesen bevették a gyógyszert? Vagy megöntözték a virágokat?
Ne vitzeljünk már!
Lehet jönni ezzel a járulékokat fizettem egy életen át dumával, de könyörgön, ki fizetett 13 hónapban egy életen át? Nem lehetnek sokan, mert akkoriban nem volt divat a 13. havi fizetés...
Amíg az ország költségvetésének 1/4-e nyugdíjakra megy el, és a 13. havi nyugdíjat nem a mindig mínuszos nyugdíjkasszából, hanem gyak. hitelből fedezi az ország, addig az lenne a felelős döntés, hogy a válságtól teljesen függetlenül is (!) meg kellene szüntetni a 13. havi nyugdíjat!
Az meg végképp poénos lenne, ha a dolgozó emberek közül senki nem kapna 13. havit, csak a nyugdíjasok... :D

totyatotya 2008.10.31. 17:41:17

en szemely szerint verlazitonak tartom azt, hogy egyfelol a kozszfera torvenyileg SOKKAL jobban vedett mint a maganszektor, masreszrol pedig hogy megint kezdodik a "nekem nem adhat kevesebbet az allam" cimu fejezet.
nem tudom ki es milyen felindulasbol iktatta torvenybe a 13. havi penzeket, de ha mar belekezdunk a szorszalhasogatasba akkor esetleg kezdhetjuk a kalendarium/matematika sikjan a dolgot: wtf az a tizenharmadik ho bakker? meg hogy "szamitottak ra"?

H Stahl 2008.10.31. 17:46:51

Mellesleg egyszerűségi szempontból nem kell kivenni a minden tv-ből a 13. havi bér/illetményről szóló részeket és minden hivatkozást (elég sok bogarászással jár, meg 10 millió oldalas módosítókkal, hanem a mértékéről szóló 1 db §-t kell megváltoztatni. Mértéke 0 Ft! Ennyi.

egri Fehér 2008.10.31. 17:53:30

nem az ideit veszik el, hanem a jövő évit. amúgy meg nem kell 13. havi bér: építsék be az 1-12. haviba... :)

totyatotya: tudod ez azért van, mert egy kezdő tanár most nettó 80 körül keres. abból meg sokmindent lehet, csak megélni nem... és a tanár bére egy produktív jószág az állam szempontjából, ellentétben pl. a 13. havi nyugdíjjal
amúgy csökkenteni kell a közszférában a bértömeget, de nem fűnyírással, hanem munkaerő-racionalizálással. csak ahhoz túlságosan is tele van pártunk és kormáányunk gatyája... :S

H Stahl 2008.10.31. 17:58:03

Szerényen megjegyzem, javaslatommal az alkotmányossági hercehurca is megúszható, mert nem szűnik meg semmi jogi értelemben. Ha lesz rá keret, akkor mértéke is emelkedhet és kész. Vannak 0%-os adókulcsok is.

smartdrive 2008.10.31. 18:30:45

január, február, március, április, május, június, július, augusztus, szeptember, október, november, december

számoljtáok meg

cerealkilla 2008.10.31. 18:30:56

Kangörény_: ezen a lapátra tétel dolgon túl vagyunk, én egy 200fős központi hivatalban kezdtem dolgozni, ma kb. 70-en végezzünk ugyanazt (igaz, nem heti 40, hanem kb. 50 órában, de a megtakarítás elég egyértelmű).

totyatotya: ha a 13. havi bér felháborít, mit szólsz a számvevők 14. (!) havi illetményéhez?

Flynn: "A közszérában dolgozók azok, mert nem értik meg, hogy a nincsből nehéz odaadni vmit,"
A fafejséggel való dobálózás helyett esetleg felhívnám a figyelmed arra, hogy az államháztartásban a "van" és a "nincs" fogalmak jelentése árnyaltabb annál, mint amihez korábban szoktál.

Elvben amúgy köztisztviselőként is egyetértek a 13. havi bérek megszüntetésével, mert azt az utóbbi pár évben vagy adják, vagy másként adják, vagy nem. Ha az ember végigdolgozik egy évet, akkor nem esik jól, ha a Kormány kegyén múlik, hogy az - amúgy törvényben biztosított - járandóságát megkapja-e vagy nem. Jobban szeretném, ha egyáltalán nem lenne 13. havi, viszont 12 hónapon keresztül tisztességes jövedelmet kapnánk. Előre szólok, hogy ha esetleg erre a véleményemre valaki azzal a klisével jön, hogy a köztisztviselők így is mennyire jól vannak fizetve, akkor én erre a minimálbért kereső BMW-tulajdonosok kliséjével fogok válaszolni, jelezvén, hogy ilyen mértékű fekete/szürke foglalkoztatás mellett a hivatalos jövedelmi statisztikákat senki ne vegye töprengése alapjául.

A poszt végén szereplő megjegyzéshez kapcsolódóan pedig kifejezetten várom a jutalmak elvételéhez kapcsolódó írást, mert az szerintem csak visszaható hatályú jogalkotás segítségével volna megoldható, az pedig hát ugye Alkotmány 2. § (1).....(legalábbis a jogszabály szerint idén fizetendő jutalmak vonatkozásában...)

NightLord 2008.10.31. 18:36:18

"A 13. havi bér tulajdonképpen egy év végén adott havi jutalom."

Tévedsz. A 13. havi illetmény a közszolga éves illetményének 1/13-ad része. Amit azért egy összegben fizetnek, mert amikor a heti illetményfizetésről áttértek a havira, akkor 4 heti fizetésben állapítottak meg egyhavi fizetést - mivel azonban 52 hétben 13x van meg a 4 hét, ezért a 12 havi kifizetés nem fedte le a korábbi 52 heti bért. Ezt úgy oldották föl, hogy a 13. 4 heti fizetést egy összegben, év végén fizetik ki. Ez elég régen történt, de lényeg a lényeg, a 13. havi fizetés NEM jutalomként került a rendszerbe, és nem is akként funkcionál! Ezt kéne felfogni végre.
Azt lehet mondani, hogy 10%-al csökkenteni kell a fizetéseket (7.6% a 13. havi miatt + 4% reálbér csökkenés az infla miatt), de azt nem, hogy a 13. havi tulajdonképpen csak egy jutalom, ezert ne pofazzunk, ha elveszik.

Tájékoztatásul közlöm még, hogy jobb anyagi helyzetű költségvetési szervekben szokott lenni jutalomfizetés is, ami teljesen kívül esik ezen a rendszeren, mértéke pedig az aktuális lehetőségek függvényében változik. Ezt pl. teljesen nyugodtan el lehet vonni ezekben az időkben, ezt senki nem fogja érdeksérelemnek gondolni.

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2008.10.31. 18:47:33

Ha összeadjuk az elmaradó béremelést, az adósávok változatlanul hagyását és a 13. havi bér megvonását, ezek összesen 15%-os bruttó bér csökkentést jelentenek januártól.

Másrészt a jövő évi nyugdíjakat és jövedelmeket "nyugodtam" módosíthatják, ellenben amit csak megemlítesz a végén, a törvényben rögzített jutalmakat érdekes visszamenőleg módosítani (mivel azt még idén adják oda).

Suum Cuique · http://magyarkodo.blog.hu 2008.10.31. 19:16:56

Először is elnézést szeretnék kérni, a nagybetűs írásért. Igen, ez kiabálást jelent, és szerintem jogosan.

TANULÓ FIATAL VAGYOK, ÉDESANYÁM KÖZALKALMAZOTT, Ő TARTJA EL AZ EGÉSZ CSALÁDOT. DOLGOS, DIPLOMÁS ASSZONY.
HOGY MI A BAJUNK?
NÉZZÉTEK CSAK MEG, HOGY MIT CSINÁL AKÁRMELYIK KORMÁNY HA SZARBAN VAN. KITŐL VESZI EL A PÉNZT?
A DOLGOZÓ, KÖZÉPOSZTÁLYBELI MAGYAR POLGÁROKTÓL. AZOKON BELÜL IS A KÖZALKALMAZOTTAKTÓL (TANÁROKTÓL, TANÍTÓKTÓL, RENDŐRÖKTŐL, TŰZOLTÓKTÓL, ORVOSOKTÓL STB). EBBEN AZ ORSZÁGT NÉHÁNY MILLIÓCSKA EMBER TARTJA EL, HORDJA EL A HÁTÁN. AKÁRMI ÜT BE, NEKIK KELL TOVÁBBI TERHEKET RÁJUK RÓNI, NEM ELÉG MÁLHÁS SZAMARAK ÍGY ELÉGGÉ. AZ AMÚGY SE TÚL MAGAS BRUTTÓ BÉRNEK EL IS MEGY A FELE, KI TUDJA MIRE.

A "FASISZTA" HORTHY-KORSZAKBAN ISMERETEIM SZERINT EGY ÁTLAG TANÁR KÖRÜLBELÜL 600EZER FORINTOT KERESETT MAI ÁRON. A SZINVONAL NEM IS VOLT UGYANAZ MINT MA. AZÓTA PERSZE, VÁLTOZOTT A VILÁG, A RENDSZER CÉLJA MA MÁR NEM A TEHETSÉG ÁPOLÁSA, HANEM, HOGY A TEHETSÉGESEK MUNKÁJÁBÓL ÉLŐSKÖDJÖN AZ ELIT, ÉS AZ ALUL LÉVŐ PIÓCÁK (AKIK TÖBBSÉGÉNEK ETNIKAI HOVATARTOZÁSÁT NEM SZÜKSÉGES RÉSZLETEZNI).

EGY DOLGOZÓ POLGÁR AZ ÉVNEK EGY JELENTŐS RÉSZÉBEN AZÉRT MEGY BE DOLGOZNI, HOGY MÁSOK VÉGIGHENYÉLHESSÉK ÉLETÜKET.

ÉS EBBŐL MÁR K****RA ELEGEM VAN!

NEM AKAROM, HOGY ÉDESANYÁMNAK ÉS MAJD A KÖZELJÖVŐBEN NEKEM KELLJEN OLYANOKÉRT GÜRCÖLNI, AKIK NEM ÉRDEMLIK MEG.

NEM AKARUNK SZOLIDÁRISAK LENNI A TÁRSADALOM PIÓCÁIVAL. MIÉRT NEM AZ Ő SZAROS PÉNZÜKET VONJÁK EL, MIÉRT MÁR MEGINT NEKÜNK KELL ÖSSZÉBB SZORÍTANI A NADRÁGSZÍJAT?

AKI MEG MEGÉLHETÉSBŐL GYÁRTJA A KÖVETKEZŐ GENERÁCIÓ INGYENÉLŐIT MEG ELSÖRÖZI A NAPOT, MEG BELEDOBÁLJA A JÁTÉKGÉPBE.

TÜCSÖK ÉS A HANGYA MESÉJE VAN ITT, KOMOLYAN, B**** +!

ZABÁLTASSA ŐKET, AZ AKI AKARJA. TARTSÁK EL ŐKET A SZERETET SZOLGÁLATOK, AZ EGYHÁZAK, BÁNOS IS ÉN KIK.

MI NEM TEHETJÜK MEG, HOGY MÁSOKON SEGÍTSÜNK AZ ADÓNKBÓL, HA MÉG MAGUNK IS SZŰKÖSEN ÉLÜNK.

AZ ÁLLAM SZEDJEN CSAK ANNYI ADÓT, AMENNYIBŐL FENNTARTJA ÖNMAGÁT, RÁCS MÖGÖTT TARTJA A BŰNÖZŐKET. NEM LEHET MINDENKI ANYJA.

NEM AKARUNK AZÉRT DOLGOZNI, HOGY AZ ÁLLAM MILLIOMODSZORRA MEGPRÓBÁLJON A SZARBÓL VÁRAT ÉPÍTENI!

MIÉRT MÁR MEGINT NEKÜNK KELL SZARABBUL ÉLNI, NEM MI CSINÁLTUK A VÁLSÁGOT.

GYURCSÁNY ÚR EGY SZÓT SEM EJTETT A KIADÁSCSÖKKENTÉS IGAZSÁGOSABBÁ TÉTELÉRŐL. A KIADÁSCSÖKKENTÉS EBBEN AZ ORSZÁGBAN A DOLGOZÓ EMBEREK MEGSZIVATÁSÁT JELENTI.

IGAZSÁGOT!!!

Köszönöm.


"Mert a mikor nálatok voltunk is, azt rendeltük néktek, hogy ha valaki nem akar dolgozni, ne is egyék."
2Thess 3,10

zsoltix 2008.10.31. 19:32:29

Paragrafusok ide,vagy oda,jogos hát. Eddig se kellett volna adni. Aki robotol évi 12 hónapon át,miért fizesse a léhűtők 13. havi bérét? Vagy akkor iktassanak be egy új hónapot a naptárba,amikor csak a nagyérdeműk dolgoznak.

janper 2008.10.31. 19:37:15

Zsoltix:

tehat az osszes tanar lehuto?

Gadget 2008.10.31. 19:37:23

Tisztelt "Közszférában" dolgozók!

Én verseny szférában dolgozom. Munkám erősen kötődik a közszférához, évente megújítandó szerződésünk van egy közintézménnyel. Minden évben végig kell csinálni a közbeszerzési herce-hurcát. 3 azaz három éve egy fillért nem tudtunk emelni a szolgáltatás árán (az intézmény nem is tudna többet fizetni, NINCS MIBŐL neki sem). Ebből adódóan én most harmadik éve nem kaptam fizetés emelést. És tudjátok nem sírok, mert tudom, hogy van munkahelyem holnap is.
Ha valaki utána számol kiderül, hogy nekem mennyi volt a reálbér csökkenésem, ennek ellenére tudomásul veszem, hogy ez van, ha kell a munka, pofámat befogom.

Tisztelt "Közszférában" dolgozók. Jövőre esetleg nem telik, egyel több szelet karajra, nem mész nyaralni külföldre, de ki tudod fizetni a villanyszámlát, gázszámlát, gyerek tanulmányait, stb. És ez a mai világban igenis nagy szó. Ha nem most, akkor majd rájössz amikor kirúgnak.

Vakmacska 2008.10.31. 19:45:58

Álljunk meg azért egy szóra. Amikor belépsz valahova, akkor biza aláírsz valami szerződésfélét, hogy ennyiért, ezt és ezt vállalod, és ezeket a feltételeket csak úgy lehet megváltoztatni, ha maga az eredeti szerződés erre lehetőséget ad, vagy mindketten aláírjátok szabad akaratból a változást. Ez itten Európa, ahol a bérek már csak ezért se rugalmasak lefelé, még jó is volna, ha holnaptól kijelentené akár a magán-akár a közszféra bármely fejese, hogy akkó mától félpénzért dolgozol! Tehát aki most a közszférát üti hogy miért ne lehetne ezt holnaptól elvonni csak úgy, hát picinyem azért nem, mert a te versenyszférában adott béredet se lehet lefele módosítani, a prémium más, mert annak vannak feltételei, azon túl, hogy te rendesen elvégzed a munkádat.
Szóval én - amúgy versenyszférás vagyok, és köznek csak más államnak dolgoztam (diplomácia, nemmagyar...) de sztem a világnak ennek a felén nem akkora baj az, hogy nem lehet csak úgy elvonni valamit, amit egy érvényes szerződés hozott létre, vagy jogszabály akár. Sőt, én azon a véleményen vagyok, hogy motivációs szempontból lehet hogy jobban működne az, hogy a kirúgottak pénzének egy részét a megmaradók közt osztják fel. Mert így maradhat ugyan mindenki esetleg, de hogy frusztráltan és csalódottan hogyan fog dolgozni, arról vannak elképzeléseim.

zsoltix 2008.10.31. 19:48:37

janper, nem. dehogy. nem léhűtők a tanárok. De ők sem dolgoznak végig 12 hónapot sem.

zsoltix 2008.10.31. 19:58:59

Mikor én végigdolgozok egy évet januártól decemberig, és kapok a cégtől egy karácsonyi üdvözlőkártyát,meg egy zacskó szaloncukrot, akkor aztán nagyon tudom sajnálni a szegény közszférát,hogy nincs 13.havi fizetésük. Brühühü

qwert77 2008.10.31. 20:00:48

Aki "robotol" 12 hónapon át bizony az esetek 70 %-ban nem fizet a közösbe egy vasat sem, ugyanis a munkáltatója minimálbérre jelenti be..

Léhűtők? Orvosok, tanárok, mentősök is.. Ráadásul ezek a léhűtők elég jelentős vásárlóerőt jelentenek a magánszféra produktumai iránt. Jövőre ennek a 700 ezres tömegnek a fogyasztása (jobb esetben megtakarítása) 8 %-kal fog csökkenni. Ezek után bizony a 12 hónapig robotolónak a munkájára nem lesz szükség és lehet, hogy 13-ból egyet év közben elküldenek.
Persze ezt megérteni nehéz, és sokkal könnyebb fröcsögni, mint megpróbálni elgondolkozni azon, hogy a költségvetési és magánszféra nem ellenfelei, hanem kiegészítői egymásnak..

Kenedy1 2008.10.31. 20:04:52

Én azt sem értem minek kellett 13. EGY ÉVBEN 12 HÓNAP VAN ÉS KÉSZ.

qwert77 2008.10.31. 20:11:01

zsoltix
Úgy látom, hogy a Te tanáraid anno nem a Te okításodért érdemeltek tizenharmadik havit..
Ráadásul a tizenkét havi fizetésed összességében könnyen lehet, hogy nagyobb, mint egy hasonló végzettségű közszolgának...

qwert77 2008.10.31. 20:15:13

Fentebb leírták, hogy az eredete abból állt, hogy a napi bérről áttértek a havi bérre és így elveszett az évből négy hét.
A köztudatban később meg, mivel pénzértékben nem kifejezhető a termelékenysége áttért jutalom-félének, mivel a közszféra nagy részében nincs ilyen.

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2008.10.31. 20:16:12

jól dolgozik a kormány, működik itt is a megosztás, kedves olvtársak. nem a kormányzatra haragudtok, hanem a nyugdíjas a munkavégzőrem a köztisztvis a versenyszférásra. ügyes, ügyes. igaz nem új, de használható a képlet: divide et impera. és mi kajáljuk ezerrel.

Pista Bácsi 2008.10.31. 20:17:55

FERIKE!!!

Abban OLTÁRI NAGYOT tévedsz, hogy az országot a közalkalmazottak tartják el. Az országot az ún. versenyszférában dolgozók tartják el, a közalkalmazottak csak lefölözik azt az eredményt, amit a versenyszférában produkálnak.

Az oktatás szar, az orvosi ellátás szar, a közigazgatás egy rémálom (Budapesten 20 napra előre kell időpontot foglalni egy szaros okmányirodába), a posta egy röhej, a rendőrök az állampolgárt sanyargatják. Jó, a tűzoltóktól nem venném el a 13. havi fizetést, a többitől a 10-11-12. havit is!!!

Szóval egyénileg sajnálom anyádat, de majd egyszer talán kukkants be egy autóipari beszállító céghez, egy elektronikai beszállító céghez, ahol a minimálbérnek is örülnek, 3 műszakban dolgoznak, év végén legfeljebb egy vállveregetést kapnak és válság esetén repülnek a munkahelyükről, mint a pinty.

Ha valakinek nem tetszik a közalkalmazotti státusz, akkor lehet menni DOLGOZNI!!! Nem is megy át senki :-((((

Tudomásul kellene már venni, hogy ez az ország képtelen eltartani egy közalkalmazottat! Minek minden szaros kis településre polgármester, képviselőtestület??? Minek több mint 300 fős országgyűlés??? Minek 19 megyei önkormányzat??? Minek mindezekhez apparátus???

Pista Bácsi 2008.10.31. 20:20:09

Bocs, nem egy közalkalmazottat nem tududnk eltartani, hanem ennyit!!!

qwert77 2008.10.31. 20:32:39

Pista bácsi
Szerinted az autóipari és energetikai óriások, akiknek beszállítanak azért jöttek ide, mert azt látták, hogy a közszféra ennyire rosszul végzi a dolgát?? Valószínű az egyetemekről kikerülők is meggyőzték őket, hogy megéri ezt csinálni..
Arról meg szerinted az okmányirodai alkalmazott tehet, hogy a rendszer annyira működik szarul, hogy csak húsz napra előre lehet időpontot kérni?? Talán nem a túlszabályozottság az oka?? A szabályokat meg nem a közszféra hozza (kivétel: minisztériumok,akik kevésbé szakmai, mint inkább politikai szerepet töltenek be).
A beszállítóknál 3 műszakban dolgozók meg valószínűleg nem diplomások, mint a közszférában dolgozók (minimum) 60 %-a. És ha már összehasonlítunk, akkor ne a közszféra diplomás vezetőit hasonlítsuk össze a magánszféra munkásával. Ezek a kommunizmus eszméje szerint egyenlők...

degreen 2008.10.31. 20:37:12

Pista bácsi
a versenyszféra? ahol a bankárok a pénzedet nyúlják le, azzal játszanak. aztán válság idején eltünnek.
az autószervízek, ahol használt alkatrészt újnak számítanak. stb. stb.
ezek termelnek? aham. a tanár, aki a gyerekedet tanítja, olyan körülmények között amilyen, az orvos, aki megment, olyan körülmények között amilyen, az nem termel, mi?
tudod, nem csak a pénz számít.
és a közszféra 13 ik havíja, fizetés emelés volt. ami most elvesznek, és béremelés sem lesz, ergó vásárló erőben visszavesznek. ezzel még nagy gödörbe lökik a gazdaságt, amellett hogy igazságtalan. és ne irigyeld a 13-ik havit. a magánszférában jobban keresnek. ne tévesszen meg az átlagkereset, abban a miniszter, államtitkár, slep is benne van.

GONOSZ 2008.10.31. 20:42:58

Helló mindenki!
Valaki megmondaná nekem a 13. ill, a 14. hónap nevét?!!
Én soha nem dolgoztam olyan helyen, ahol 13.14. stb bért adtak volna. Nekem magamnak kell megkeresnem az élethez szükséges anyagiakat.
Nem is értem ez miért van. Szüntessék meg!!
Aki meg többet akar keresni, az menjen el másod, esetleg harmad állást vállalni, ne az államtól várja sorsa rosszra fordulását.
Ha senki sem menne közszolgálónak, biztosan többet fizetnének ott is! dolgozni, dolgozni, dolgozni! Nem rinyálni Bakker!

Pista Bácsi 2008.10.31. 20:46:01

degreen!

Bankárokban egyetértünk!!!

De a tanárt, meg az orvost nagyon kár volt említened!!! A gyerekem az iskolában ingyen tanul, de az olyan is! Minden különóra, különfoglalkozás, ahol meg is tanul valamit, az már kemény pénzbe kerül. És ki tartja azt a különórát, különpénzért: hát az a tanár, aki az elvileg ingyenes oktatásban dolgozik :-(((

Az orvos dettó!!! Ha nem akarsz megdögleni, vagy a gyerekedet nem akarod megnyomorítani, akkor bizony maszek orvoshoz mégy. Hol rendel a maszek orvos? Hát bizony az elvileg ingyenes kórházban, az orvosok által szidott ügyeleti időben. Kap ügyeleti díjat azért, hogy fogadhassa a magánbetegeket :-(((

Szóval a tanárok, meg az orvosok nem a 13. havi fizetésüket maszekolják össze, hanem a 14-15-16. havit is, ráadásul úgy, hogy "gebinbe" veszik az állami intézmények felszerelését, helyiségeit, stb. stb.

Önkormányzatok dolgozóinak korrupciós ügyeiről hallottál-e már? (mielőtt valaki a szegény önkormányzati dolgozók rossz munkakrölményeit kezdené emlegetni...)

lukacr 2008.10.31. 20:47:54

Én csak annyit fűznék hozzá a dologhoz,hogy rendben vigyék a 13.havimat. De kurvára zavar, hogy a nyugdijjasoké megmarad. Továbbá attól hogy elveszik a 13 havi fizetésemet,attól még ugyanúgy 2 millió ember tartja el a másik 8 milliót is.
Kérdem én az adócsalást miért nem lehet komolyabban szankcionálni? Miért van az, hogy ha valaki nem fizet akkor a közvetlen hozzátartozói nem felelnek érte,mert monjuk a 4 éves gyermekének a tulajdona minden. Ha én mondjuk elkreppanok, akkor a fiam fizeti a banknak tovább a hitelt ha nem akar az utcára kerülni. Vagy miért nem lehet leültetni kb 10 évre az adócsalókat. Godolom legfőképpen azért mert a parlamentben 365 embernek talán ez a célja. Amíg ők ilyen vicces vagyonnyilatkozuatokat tesznek,tehetnekaddig nem nagyon fog változni semmi sem.

GONOSZ 2008.10.31. 20:48:45

Ráadásul, egy csomó pénzt hiába fizet ki az állam, oda meg nem jut ahová kellene.
PL. miért kap mindenki családi pótlékot?
Havi egy millió nettó bér felett keresők ne kapjanak! Minek és miért kell egészséges erős embereknek segélyt fizetni? Családokat segélyezni? menjenek dolgozni! nézzétek csak meg hány biztonságiőr, takarító, stb állás van az egész országban! Aki tud az dolgozzon! aki nem az kapjon segélyt, de annyit amiből meg tud élni!

Manyizga (törölt) 2008.10.31. 20:48:46

(Már leírtam pár bloghoz)
A tulajdonos/munkaadó dönthet úgy, hogy nem ad prémiumot (13.havi), és béremelést jövőre. A versenyszférában ha nem tetszik, lehet keresni másik helyet...
Most meg ez történik a költségvetési szférában is. Ez van. Akinek nem tetszik, lehet elköltözni... Megmondták.

degreen 2008.10.31. 20:49:03

Pista bácsi
ha ilyenekről tudsz, akkor állampolgári kötelességed jelenteni! ha nem, akkor te is cinkos vagy.
korrupció? mert biztos az ügyfélszolgálatos Manyi néni korrupt. na persze....

amitlatok (törölt) · http://amitlatok.blog.hu/ 2008.10.31. 20:49:24

Érdekes, és jó, hogy kaptunk ilyen felvilágosítást. De! Akik ezt életbeléptették most épp úgy nem fognak fogalkozni a saját maguk által írt játékszabályokkal.

degreen 2008.10.31. 20:51:14

ja, és vigyék a 13-ik havit, de akkor a segélyeket is vegyék vissza, a sok élősködőtől.
Gonosz: családi pótlékot az kap, aki mer gyereket vállalni....

qwert77 2008.10.31. 20:52:13

Sokan szívesen elmennének másod, meg harmadállást vállalni, csak az a baj, hogy köztisztviselőként ezt bizony sok helyen nem lehet megtenni, csak feketén..

Pista Bácsi 2008.10.31. 20:54:41

degreen!

Játsz el a következő gondolattal: feleséged szülés előtt megkeresi a szülészorvost, aki közli, hogy 100 ezer forintért vállalja a szülés levezetését.

Te elmégy a kórházigazgatóhoz és közlöd, hogy feljelented a szülésorvost hálapénz kikényszerítéséért. Majd a feleséged befekszik a kórházba szülni ...

Inkább cinkos vagyok!!!

ReWriter · http://miazhogy.blog.hu 2008.10.31. 20:58:20

Én a közszférában dolgozok. Diplomásként, többletmunkával és a 13.havi fizetés 1/12-ed részével együtt 122000 Ft-ot keresek nettó. A barátnőm autóipari beszállítónál dolgozik 3 műszakban. Nincs diplomája. Ő 127000 Ft-ot keres nettó. Látszólag nem sok a különbség. De őt a céges busz viszi, amiért nem kell fizetni, én pedig 12000 Ft-ot fizetek bérletre. (Ez az az összeg, amit ténylegesen én fizetek)
Azt hiszem lehet látni, hogy a közszéra nem teljesen fenékig tejfel. De nincs okom panaszkodni.

És hogy miért a közszférán spórol minden kormány először? Mert ez a legátláthatóbb kiadási tétel. És mert a versenyszférában nagyon sokan minimálbérre vannak bejelentve, amiből nehéz bármit elvenni. De hamarosan ennek is eljön az ideje.

qwert77 2008.10.31. 21:00:34

Cinkos vagy és közben szidod a rendszert, és panaszkodsz...

Pista Bácsi 2008.10.31. 21:03:22

qwert77!

Én nem panaszkodom, a közszférában dolgozók panaszkodnak!

Én elégedett vagyok a tervezett intézkedéssel, bár tudom, hogy ebből se lesz semmi, mert a közalkalmazottak megfúrják a dolgot :-(((

dr. Wilbur Swain 2008.10.31. 21:09:56

a nyugdíjakat en bloc maximalizálnám, mondjuk havi 80-100ezernél (és az nem kevés)
én, mint közalkalmazott, szíves örömest lemondok cserébe a 13. havi fizuról, bár azért jó lenne, ha inflációkövetően emelkedne az összege

qwert77 2008.10.31. 21:12:18

Engem egyáltalán nem tölt el elégedettséggel, ha a szomszéd tehene megdöglik.. Nekem attól még nem lesz jobb, sőt közvetve sokkal rosszabbul is járhatok..
Fentiekből említs meg olyan hozzászólást, amely arról szólt, hogy b.meg, aki elvette a tizenharmadik havit.. Szerintem ilyen nem volt..

Arzén Vendel (törölt) 2008.10.31. 21:15:09

A vállalkozások elég régóta szívnak a tudományos kormány vállalkozásbarát politikája miatt. Most szívnak mások is, azok akik eddig közvetlenül esetleg nem érezték hogy itt tényleg szarul mennek a dolgok. Jövőre ők is érezni fogják. A minimálbéres krőzus vállalkozókat pedig szépen lassan le fogják vadászni, a vagyonvizsgálat elég kemény móka, az ügyeskedőket csúnyán megrángatják. Csak nehogy megszavazzák az adóamnesztiát és ezzel szemenköpjék a hozzám hasonló barmokat akik azt gondolták hogy a tövényeket betartani kell nem túlélni. Utána a politikai maffiát kell felszámolni, én bizakodom, mert ropognak már az eresztékek. Katarzis lehet ez a válság nekünk, ennél jobb alkalmat nem kaphatunk arra hogy rendbe tegyük a dolgainkat. Csak aztán nehogy beledögöljünk...

kp69 2008.10.31. 21:16:41

A 13. havi illetmény a versenyszférához történő közeledést célozta, mert egyébként - a teljesség igénye nélkül -, ennyi az annyi:
www.tudosz.hu/2008_bertabla.html

king_aranarth 2008.10.31. 21:19:23

Egy középfokú végzettséggel rendelkező pályakezdőnek havi bruttó 65.800,-Ft (nyugdíj előtt már br. 172.300,-Ft) a fizetése a köztisztviselői bértábla szerint. Egy fillért sem kap feketén zsebbe, nincs céges kocsi, nincs céges telefon. Lehet jelentkezni és anyázni.

qwert77 2008.10.31. 21:23:44

A magyar gazdaság helyzetének jót tehetne a válság. Lehetőségek: önkormányzati reform, képviseleti rendszer reformja, felsőoktatás, aztán a válság vége felé, amikor a fogyasztást kell növelni jöhet az adócsökkentés.. Aztán persze észbe kapok, hogy ez Magyarország..

Kodomo 2008.10.31. 21:37:31

Szarban a haza, el kell venni sajnos a 13.havit.
Az ogy. képviselőknek a számla nélküli költségtérítését nem kell elvenni (mert olyan kicsi tétel). Eszükbe se jut, olyan nagy a válság.
Az önkormányzati képviselők létszámát vagy illetményét sem csökkentik, pedig azon nem egisztenciák múlnak.

Tanár ismerőseim jórésze mallékesen barack, szeder, krumpli termelő. Olyan is van, aki a nyáriszünetben nem utazgat, hanem kőműves mellett maszekol (gondolom feketén). Ha az orvos csak annyit keresne, ami papíron van, már rég Svédországban, Angliában lenne 5*, 8* annyiért.

A foglalkoztatást kellene növelni, az nem egyszerű. Az ilyen jellegű beruházások rendszerint befuccsolnak, valószínűleg nem a kispénzű melós hibájából.

pulya 2008.10.31. 21:59:55

A 13.havi fizetést anno azért találták ki mert a közférában dolgozók(mentős,ápolonő,rendvédelmi dolgozó,tűzoltó stb.)fizetéére sose jutott annyi ,hogy tiszteségess fizetésemelést kapjanak.Az én férjem a büntetésvégrehajtásnál dolgozik már 17 éve és kemény 90000 ft keres,ha van túlóra akkor 102000 is kaphat,de ezért cserébe nincs családi élet,nincs másodállás és még sorolhatnám.A többi foglalkozási ágban dolgozók is így állnak.Közelebbről a rendvédelmisek helyzetét ismerem.De úgy gondolom,hogy pofátlanság megint ezeket az embereket sújtani.A TISZTELT HÁZNAK magán kellenne kezdeni a megszorítást,mert ha ebbe az országba a tűzoltók a heti 48 órából 8 ingyen dolgoznak(mert pótlék nincs) akkor az a minimum,hogy a képviselők lemondjanak bizonyos juttatásaikról.

Suum Cuique · http://magyarkodo.blog.hu 2008.10.31. 22:39:26

"Pista Bácsi 2008.10.31. 20:17:55
FERIKE!!!

Abban OLTÁRI NAGYOT tévedsz, hogy az országot a közalkalmazottak tartják el. Az országot az ún. versenyszférában dolgozók tartják el, a közalkalmazottak csak lefölözik azt az eredményt, amit a versenyszférában produkálnak.

Az oktatás szar, az orvosi ellátás szar"

Ha viszont a tanárok nem oktatják a népet, akkor nem tudnak a versenyszférában dolgozni.
Arról, hogy az oktatás szar, egyre butábbak a fiatalok, elsősorban nem a tanárok tehetnek, hanem 1944. december 21. óta regnáló balliberális patkányrendszer.

tudos77 2008.10.31. 22:40:12

Figyeljetek már!
Itt tényleg csak minden 10. beíró érti mi történik ma ebben az országban, a többi meg csak írja a sablon kézen-közön hallott baromságait?

13. havi fizetés nem egyenlő a kötelező jutalommal, ez a közszféra dolgozóinak fizetésének 1/12-ed része, törvény szabályozza, ennek tudatában vállalod a beosztásodat, amikor aláírod a munkaszerződésed. Ha ezt elveszik az olyan mintha a japán odamenne a az esztergomi gyárban a szerelőmunkáshoz és azt mondaná: holnaptól 10.000 forinttal kevesebbet adok, mint amennyiért aláírtál. Mi lenne ekkor? Semmi, mivel egyoldalúan nem módosítható egy munkaszerződés.
Most ezt próbálja a kormány lenyomni néhány százezer család torkán. Mivel ezeknek az embereknek a jövedelme tökéletesen fehér, nincs zsebpénz, munkaebéd, cégpénzen kupleráj, céges autó, stb... innen könnyű elvonni, a minimálbérre bejelentett helikoptertulajdonosok adózásra szorítása már munkaigényesebb dolog lenne, igaz az államcsőd elkerülése szempontjából eredményesebb is.
Nameg a sok baromnak egyszerű beadni, hogy ezek rengeteget, de rengeteget keresnek, mint pl. a feleségem 2 tanári diplomával, 2 felsőfokú nyelvvizsgával nettó 90.000 forintot. Mégsem sír, hogy emeljék meg az eva-t, vagy a magánszférában dolgozók szja-ja 10%-al magasabb legyen, hogy az országnak jobban menjen, hanem csinálja mert szereti csinálni.
Csak megjegyzem és nem dicsekvésként, hogyha én (magánszféra) a nagyon nem kevés fizetésemhez év végén csak 3 havinak megfelelő jutalmat kapok, akkor nagyon rossz évet zártam (nem is sokszor volt még ilyen). Ha pedig bejelentenék, hogy a fizetésem 10%-al egyoldalúan csökkenteni akarják olyan röhögések közt szambáznék át a munkaügyi bíróság után dolgozni a konkurenciához, hogy leszakadna az álmenyezet.
Összefoglalva, aki szerint a közszférában sokat keresnek az szerezze meg a szükséges képesítéseket és takarodjon oda dolgozni. Aki szerint meg a magánszférában jobb az élet, annak ugyanezt tudom tanácsolni pepitában. Ez ilyen egyszerű, ahol kurva jó, oda kell bekerülni, nem sírni.

Még a sok barom a nővérek, mentősök,meg a tűzoltók (dolgozók!!!) fizetésén csámcsog, addig nem kell foglalkozni az igazi problémákkal:
- segély=minimálbér
- az inaktív munkakerülők tömeges gyermekvállalása
- a nyugdíjjak politikai okból történő erőltetett emelése
- a mindent behálózó politikai korrupció
- a liberális törvényekkel gúzsba kötött rendőrség tehetetlensége
- a "kis súlyú" bűncselekmények relatív szankcionálatlanul maradása
- a liberalizmussal szétvert magyar oktatás totális csődje, a felsőoktatás szánalmas színvonala (egy kezemen meg tudom számolni azokat az egyetemeket, főiskolákat, amelyek diplomásainak pályázataival hajlandó vagyok foglalkozni)
- tömeges feketemunka és össznépi adócsalás!!!

Persze még a közszféra 13. havi fizetését be lehet a sok túlművelt polgárnak adni az ország problémáinak fő forrásaként és megszüntetését az üdvözítő megoldásként, addig nyilván az előbbiekben említett - sajnos hatalmas szavazóbázist érintő - problémákat szépen lehet takargatni.

Suum Cuique · http://magyarkodo.blog.hu 2008.10.31. 22:41:26

Szóval ne a dolgozó emberek szopjanak már, hanem vegyék el a segélyt a dolgatlanoktól. És legyen alacsony adó.

ildsisy 2008.11.06. 11:34:24

Felháborítónak tartom az ilyesfajta intézedéseket! Miért kell a kevesebb pénzüektől elvenni a pénzt! És még tegnap reggel a MTV2-n a parlamenti tudósításokna a képviselő nő / gondolom MSZP-s /fél órán keresztül arról beszélt, hogy nem a legjobb a kis emberektől levonni pénzt stb.stb. és a beszéde legvégén azt mondta egyetért avval az intézkedéssel, hogy a nyugdíjasok is fizessenek TB-t!!!!
Felháborító az egész. Mi a jó égből éljünk meg?!!!!
Ma hajnalban az egyik adón a tegnapit ismételték, és egy nagyon szimpatikus vidéki idős ember, akinek 34- !!!! ezer FT a nyugdíja, az InterCity elé akar ugorni, hogy akkor vigyék a nyugdíjat és legyenek boldogok vele...Nagyon elkeseredett volt a hangja!
Nem rég öngyilkosok is voltak a Magyarországi helyzet miatt. Családos anya / 3 gyerekkel / akar meghalni, öngyilkos lett egy vállalkozó...
Nincs itt mit tenni?
Nem így kellene takarékoskodni az országnak, hogy egész életükben az emberek LEMONDJANAK, utcára kerüljenek stb.
Felháborító!!!!!!!!

süti beállítások módosítása